Onveiligheid spoort niet

0

Laatste update: 4 mei 2002

Een onafhankelijke ombudsman spoorwegveiligheid is noodzakelijk om een eind te maken aan de verloedering op en om het spoor. Dat schrijft FNV Bondgenoten in het roodboek ‘Onveiligheid spoort niet’. Dat is woensdag 17 april gepresenteerd. Het roodboek is het sluitstuk van een campagne. Die begon met een meldweek voor werknemers op en om het spoor. Mede op basis van de meldingen zijn ruim zestig aanbevelingen gedaan.

“Er liggen verschrikkelijk veel afspraken op allerlei terreinen. Zaak is dat die nu ook uitgevoerd en nageleefd worden”, zegt vakbondsbestuurder Roel Berghuis. “Dit roodboek is niet het ei van Columbus. Maar we hebben nadrukkelijk gekeken naar oplossingen. Het is geen klaagverhaal, maar een oplossingenverhaal.”

Werkgevers, werknemers, consumenten en overheid zouden jaarlijks bijeen moeten komen om de naleving van afspraken over de verbetering van de arbeidsomstandigheden op het spoor te waarborgen.

De campagne heeft duidelijk gemaakt dat de meeste spoorwerknemers last hebben van agressie en sociale onveiligheid. Omdat personeel het melden moe is, moet er één meldpunt komen.

Minimaal tweehonderd extra spoordienders zijn noodzakelijk om het spoor veilig te maken, vindt FNV Bondgenoten. En notoire zwartrijders moeten een treinverbod krijgen.

De bond bepleit een nieuw, realistisch onderhoudsplan voor de railinfra. Hetzelfde geldt voor het materieel. Berghuis: “Als die ellende verbetert, neemt het aantal vertragingen en storingen af, wat de agressie weer verminderd. We moeten die vicieuze cirkel doorbreken.”

Volgens Berghuis is de tijd nu rijp. “Met de komst van president-directeur Karel Noordzij begint het vertrouwen een beetje terug te komen.”