Veelgestelde vragen: uitlaatgassen dieselmotoren

0

Laatste update 8 april 2002

Een monteur werkt in een een hal waar dagelijks meer dan honderd zware vrachtwagens getest worden. Deze vrachtwagens worden op de eigen motor de hal in en uit gereden. De monteurs klagen onder andere over hoofdpijn, duizeligheid en misselijkheid als gevolg van de dieseluitlaatgassen die in de hal blijven hangen. Volgens de werkgever zijn roetfilters of andere aanpassingen te duur en moeten de werknemers maar af en toe buiten een frisse neus halen. Mag hij het daarmee afdoen?

Absoluut niet, stelt de arbotelefoon. Dieselmotor-emissie is een erkende kankerverwekkende stof. Het gaat dus zelfs om veel meer dan ‘alleen’ hoofdpijn en duizeligheid. Het bedrijf is verplicht om zogenoemde carcinogene (kankerverwekkende) stoffen te registreren en het blootstellingsniveau tot nul te reduceren. Kosten mogen daarbij geen rol spelen: wat technisch mogelijk is, moet ook. In dit geval behoren roetfilters of het gebruik van electrische wagentjes om de trucks te verplaatsen zonder meer tot de mogelijkheid.

Van belang is ook dat de afspraken die de Arbeidsinspectie met de garages heeft gemaakt naar aanleiding van de verplichte roetmeting van dieselmotoren ook in andere werksituaties van toepassing zijn. Als het management niet serieus in wenst te gaan op de klachten van de ondernemingsraad, is ons advies: zo snel mogelijk de Arbeidsinspectie bellen.