Diesel

0

Veiligheid en gezondheid van werknemers

In het Italiaanse rechtssysteem heeft het recht van werknemers op hygiëne en veiligheid op de werkplek een uitdrukkelijke basis in het constitutionele handvest. In het bijzonder art. 32 en 41 van de.

Grondwet beschermen de gezondheid niet alleen als een grondrecht van het individu en in het belang van de gemeenschap, maar ook als een beperking van de vrije uitoefening van particulier economisch initiatief.

Giornata mondiale della Sicurezza e Salute sul Lavoro. Il delegato Anci per il Welfare Vecchi: “Bisogna fare di più, sia un impegno da mantenere tutto l'anno” - CITTALIADit principe heeft ook wettelijke erkenning gevonden in art.

2087 cc, waarin het principe van maximaal technologisch haalbare veiligheid op de werkplek en de daarmee samenhangende verplichting om de beste wetenschap en ervaring te gebruiken, wordt vastgelegd, waarbij aan de werkgever een garantiefunctie wordt toegekend om de bescherming van de gezondheid en veiligheid van de werknemer te waarborgen.

Het generieke karakter van de veiligheidsverplichting uit art. 2087 van het Italiaanse burgerlijk wetboek hij wees al snel op de noodzaak om het regelgevend kader aan te vullen met meer specifieke en meer technische bepalingen.

Dus achter de impuls van de l

N. 51/1955 – die aan de regering de taak delegeerde om in te grijpen op het gebied van ongevallenpreventie op de werkplek – werd een reeks maatregelen van algemene aard uitgevaardigd (dprn 547/1955; dprn 302/1956; dprn 303/1956) is speciaal (presidentieel besluit 164/1956; presidentieel decreet 320/1956; presidentieel decreet 321/1956; presidentieel decreet 322/1956; presidentieel decreet 323/1956).

  • Maar het echte keerpunt op het gebied van ongevallenpreventiewetgeving vond plaats met de d. lg. N.
  • 626/1994 (en latere wijzigingen en toevoegingen) die, door de implementatie van een reeks communautaire richtlijnen, de logica introduceerde van het anticiperen op risico’s en het voorkomen van ongevallen.

De noodzaak om door te gaan met een organische herdefiniëring van de materie en om de preventiewetgeving effectief te maken – in het licht van veranderingen in de economisch-productiecontext en het hoge aantal ongevallen op de werkplek – bracht de wetgever ertoe om wetsbesluit uit te vaardigen lg.

N. 81/2008, die is geconfigureerd als een enkele tekst over het onderwerp.

Het bestaat uit 306 artikelen, verdeeld in 13 titels en 51 bijlagen, en heeft tot doel een preventiesysteem te creëren door de beoordeling, vermindering en constante controle van risicofactoren voor de gezondheid en veiligheid van werknemers.

COVID-19: raccolta delle indicazioni principali per i lavoratori e le aziende — AssolombardaHet toepassingsgebied van de wetgeving wordt uitgebreid tot al diegenen die, ongeacht het soort contract, een arbeidsactiviteit uitoefenen binnen de organisatie van een openbare of particuliere werkgever, met of zonder vergoeding, zelfs met als enig doel een vak te leren , kunst of beroep, met uitzondering van huishoudelijk of gezinspersoneel.

Preventie is geïnspireerd op een “gedeeld” model, dat voorziet in de actieve deelname van verschillende onderwerpen: werkgever, managers, personeel belast met risicopreventie en -bescherming, artsen, veiligheidsvertegenwoordigers, werknemers.

Met het oog op de doeltreffendheid van de discipline wordt groot belang gehecht aan de informatie en opleiding van de werknemers, terwijl ze zich identificeren bij de werkgever, bij degene die in de praktijk de beslissings- en bestedingsbevoegdheden uitoefent binnen de bedrijfsorganisatie of van de productie-eenheid de belangrijkste factor voor de veiligheid van het bedrijf.

Een belangrijke verandering is de instelling van de delegatie van functies, geldig voor zover aan bepaalde formele vereisten is voldaan, evenals de professionaliteit en autonomie van de gedelegeerde.

Met betrekking tot de algemene maatregelen voor de bescherming van de gezondheid en veiligheid van werknemers, wordt het vorige systeem bevestigd, te beginnen met de verplichting, die niet kan worden gedelegeerd, om door te gaan met de beoordeling van risico’s en de voorbereiding van het bijbehorende document. Over het algemeen is het sanctiesysteem belast.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in